Groene vingers is een activiteit waarbij kinderen nauw betrokken worden bij de natuur. Ze beschilderen ieder hun eigen sinaasappelkistje en maken daar een tuintje van. Afhankelijk van het seizoen planten we van alles in het tuintje, we maken er een kruidentuintje van of planten lavendel, aardbeien, bollen, bloemen of poten aardappels. Helaas hebben we in Nederland niet altijd de mogelijkheid om buiten te werken vanwege de weersomstandigheden, maar gelukkig zijn er genoeg activiteiten die we in de klas kunnen doen, zoals bloemschikken, het maken van een dromenvanger met wilgentakken, kastanjes en eikels, een kerststukje maken, het proberen te ontspruiten van een avocadopit.

De natuur is grillig en onvoorspelbaar en het is soms niet te verklaren waarom het ene plantje dat dezelfde aandacht krijgt als het andere beter groeit, meer vruchten afwerpt of sneller of langzamer in bloei staat. Dit vinden wij een zeer leerzaam proces voor de kinderen, en het is erg leuk om de verwondering over wat groeit en bloeit in hun ogen te zien. Wat hoog in het vaandel staat bij groene vingers is de samenwerking. Er wordt bijna altijd in (kleine) groepjes gewerkt aan een project. De kinderen die snel klaar zijn met een activiteit helpen de kinderen die iets minder snel zijn, aan het einde ruimen we met zijn allen op en hebben de kinderen nog voldoende tijd om buiten te spelen.

Bij de groene vingers activiteit voor de groepen 6, 7 en 8 besteden we extra aandacht voor natuur en milieu, het meer bewust maken van- en op een duurzame manier omgaan met hun omgeving. Wat betekent het om dit in het klein te doen en hoe gebeurt dit in het groot in de wereld. Denk maar aan grote bedrijven, de politiek en hoe kijkt men in verschillende delen van de wereld hier tegenaan? Wat is global warming en hoe kunnen we deze tegengaan?

DE DOCENT

Hedy van den Berg
Hedy van den Berg

Hedy van den Berg werkt al sinds 1994 met kinderen in (Oud-) West. In de eerste 15 jaren deed zij dat op verschillende vestigingen naschoolse opvang. Zij heeft vestigingen opgezet, beleid gemaakt voor verschillende doelgroepen kinderen en het activiteitenprogramma voor 8 verschillende vestigingen nso ontwikkeld. De leidinggevende functie die zij over al deze vestigingen heeft uitgevoerd vond zij minder leuk dan het werk met de kinderen zelf dus daar is zij snel weer mee gestopt. In 2009 richtte ze haar eigen bedrijf op, OrnamentO en heeft veel met textiel gewerkt. Nu maakt zij in haar atelier Glas-In-Lood, geeft activiteiten aan kinderen, doet administratief werk ten behoeve van kinderen met ontwikkelings- en gedragsproblematiek in Amsterdam en doet cateringklussen.

 

“Bij het werken met kinderen wordt je continu geprikkeld, geïnspireerd en een spiegel voorgehouden over je eigen handelen en functioneren. Plezier maken en op een respectvolle manier met elkaar en onze omgeving omgaan zijn de belangrijkste onderdelen die ik de kinderen en zij mij kunnen meegeven”.

Kijk ook op de website van OrnamentO!

Donderdag (groep 1/2)
Vrijdag (groep 6/7/8)